ein film zum spielen
logo Sala Kino

13 Mar 2018 – 19:00 Formación LA REPETICIÓN Simposio teatral de crítica de arte –Arts Santa Mònica

13 y 14 de marzo de 2018  /  19 – 20.30 h  /  Arts Santa Mònica – Nivell 0

La repetición es una «dramaturgia de concepto» en la que cinco actores son invitados a representar, junto con el público, la estructura dramática de un simposio de crítica de arte. Un lugar desde el que estudiar el heterogéneo panorama de las artes escénicas y su contribución en el marco de la producción artística actual a través del desplazamiento de los propios códigos estéticos. Interpretar lo que no somos o decir no lo que no hemos querido decir nos invita a explorar la posibilidad de diferir nuestro relato identitario.

Críticos y dramaturgos como Boris Groys, Claire Bishop, Tea Tupajić, Roger Bernat y Óscar Cornago ceden el guion de sus conferencias a los actores Maria Ribera, Pol López, Isak Férriz, Ariadna Rodríguez y Fèlix Pons para ser leídas de nuevo al público. Cuestiones como el límite ético del trabajo en la contratación de no profesionales para la realización de performances, la inmunidad del arte o la representación del público como hecho social serán abordadas a lo largo de la actividad.

En tiempo de reenactments, reapropiaciones, refritos, reloadings, remakes y reposiciones, la paradoja del revival no ha cambiado: no sabe bien si está rescatando una potencia moral (un «valor» de cualquier orden: estético, político, documental, identitario, etc.) o si la está estetizando. En el primer caso nos esforzaremos por rastrear el sentido de aquello que hemos decidido revivir. En el segundo nos esforzaremos por rastrear sus sentidos: la forma física y absurda de su concreción (porque la concreción es siempre absurda).

Diferentes y repetidoresRoberto Fratini

Simposio conducido por Quim Bigas

La repetición es una iniciativa de Núria Gómez Gabriel que se desarrolla en el marco de la actividad formativa de la ACCA (Associació Catalana de Crítics d’Art) con la colaboración de Arts Santa Mònica.

Actividad gratuita · Aforo limitado

_

Repetition

Theatre Symposium in Art Criticism

Repetition is a “concept dramaturgy” where five actors are invited to represent along with the public the dramatic structure of a symposium in art criticism. A place from where to study the heterogenous scene of the performing arts and their contribution to the context of current artistic production by means of the displacement of its own aesthetic codes. Performing what we are not or saying what did not want to say is a way of encouraging ourselves to explore the possibility of differing from our own identifying narrative. Repetition is presented here as an exercise dedicated to the experience of promiscuity.

Critics and playwrights like Boris Groys, Claire Bishop, Tea Tupajić, Roger Bernat and Óscar Cornago have ceded the texts of their lectures to the actors Maria Ribera, Pol López, Isak Ferriz, Ariadna Rodríguez and Fèlix Pons, to be read anew to the public. Questions like the ethical limit of work in the hiring of non-professionals to carry out performances, the immunity of art or the representation of the public as a social fact will be considered throughout the activity.

In a time of reenactments, reappropriations, rehashings, reloadings, remakes and repositions, the paradox of the revival has not been altered: it is not sure if it is rescuing a moral power (a “value” of any order, be it aesthetic, political, documentary, identity-related, or the like) or if it is aestheticizing it. In the first case our efforts would be centred on scouring the meaning of that which we have decided to revive. In the second we strive to scan its meanings: the absurd, physical shape of how it is made concrete (since concretion is always absurd).

Diferentes y repetidoresRoberto Fratini (original version)

Symposium hosted by Quim Bigas

Repetition is a project by Núria Gómez Gabriel, and has been developed in the context of the educational activity of ACCA (Associació Catalana de Crítics d’Art), with the collaboration of Arts Santa Mònica.

Free entrance · Limited capacity